close
مجتمع فنی تهران
کتاب
تبلیغات
تبلیغات در سایت
تبلیغات
تبلیغات
مطالب محبوب
مطالب تصادفی
آخرین مطالب
به کانال ریاضی کده در تلگرام بپیوندید
خبرنامه
خبرنامه

براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

نظرسنجی
مطلب مورد علاقه خود را بنویسید ؟




کدهای اختصاصی

تکنیک ریاضی

تقسیم عدد 1350تقسیم بر 5

1-بر 10 تقسیم میکنیم.  

2-در 2 ضرب میکنیم.

135*2=270


977
تاریخ : چهارشنبه 01 مهر 1394
نویسنده : حامد قاسمی
 
تاريخ : چهارشنبه چهارم شهریور ۱۳۹۴

 

(آخرین به روز رسانی: 1394.06.11)

 

رياضي هفتمُ قورت بده!

مؤلف: محمد ابراهیم امینی

توضیحات:

 در قطع جيبي و به صورت رنگي چاپ شده و مي تونيد اونو بعد از عاشورا از كتاب فروشي ها تهيه كنين. نسخه‌اي كه شما دانلود مي‌كنيد، پيش‌نويس فصل اول كتابه، البته تایپ شخصی! تایپ و صفحه بندی اصلی توسط انتشارات انجام شده و بسیار جذابه.

آموزش حل مسئله (پيش نويس فصل اول كتاب رياضي هفتمُ قورت بده) 

* ضمناً كتاب كار نيست!! هدف پر كردن جاي خالي آموزش در كتاب درسيه. بجز فصل اولش كه سبك متفاوتي داره، بقيه فصل هاش شامل قسمت هاي زيره:

درس نامه، مثال هاي حل شده، بيشتر بدونيم (نكات كمي پيشرفته)، اشتباه نكنيم (اشتباهات رايج دانش آموزان)، يادمون باشه (نكات مهم درس)

فصل اول هم براي هر راهبرد دو مسئله داره: اولي با طي كردن مراحل حل مسئله و دومي فقط حل مسئله از چند راه مختلف، ولي با استفاده از يك راهبرد! (اگه دانلود كنيد و ببينيد متوجه مي شيد)

 

کتاب آموزش کامل ریاضی هفتم:

مؤلفین: محمد ابراهیم امینی، ابوطالب تاسا، فاطمه زکی زاده، مژگان سروری

ویراستاران علمی: هاجر شمسی دیلمی، زهره اسلامی مهدی آبادی

توضیحات:

هر فصل از اين كتاب، دو بخش اصلي داره:

-         بخش آموزشي:

   شامل آموزش كامل مطالب كتاب درسي، به همراه مثال‌هاي آموزشي از همه‌ي چيزايي كه تو كتاب درسي اومده. قبل از هر بخش آموزشي، هرجايي كه لازم باشه تا دانش‌آموزاي عزيز مطلبي رو از رياضيات سال‌هاي قبل (به ويژه رياضي شيشم) بلد باشن، اون مطلب يادآوري شده. بخش آموزشي اين كتاب، چَن تا ويژگي ديگه هم داره كه بعضياش منحصر به‌فردن:

-         استفاده از روش يادگيري آسون (Easy Learning

-         استفاده از زبون عاميانه (خودموني) در بسياري از بخش‌هاي آموزشي كتاب؛

-         اول جا انداختن مفهوم‌، بعد اشاره به نكته‌هاي مهم در بخش‌هايي به‌نام «يادمون باشه»؛

-         توجه به اشتباهات رايج دانش‌آموزا و رفع اون‌ها در بخش‌هايي با عنوان «اشتباه نكنيم»؛

-         ارائه‌ي اطلاعات بيشتر براي دانش‌آموزاي مستعد و علاقه‌مند در بخش‌هاي «بيشتر بدونيم»؛

-         تكميل و اصلاح بعضي از مطالب و نكته‌هاي نوشته شده در كتاب درسي؛

-         و ... .

 

-         بخش سؤال‌هاي امتحاني:

اين بخش شامل دو قسمته:

-         «سؤال‌هاي امتحاني با پاسخ تشريحي»‌؛ با هدف مرور مطالب كتاب درسي و مطالب بيان شده در همين كتاب؛

-         «سؤال‌هاي امتحاني بدون پاسخ»؛ با اين هدف كه دانش‌آموزا، علاوه بر انجام تمرين بيشتر در منزل، خودشون رو محك بزنن و ببينن چقدر از مطالب رو يادگرفتن وضمناً اعتماد به نفسشون هم بالاتر بره.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کتاب آموزش کامل ریاضی هشتم:

مؤلفین:

محمد ابراهیم امینی، معصومه گلشاهی، آرش محمدی، مهدی قدیری

ویراستاران علمی: محمد رحمانی، عباس کارگر حاجی آبادی، فاطمه نصیری، مریم محمدبیگی

 

توضیحات:

هر فصل از اين كتاب، دو بخش اصلي داره:

-         بخش آموزشي:

   شامل آموزش كامل مطالب كتاب درسيه، به همراه مثال‌هاي آموزشي از همه‌ي چيزايي كه تو كتاب درسي اومده. قبل از هر بخش آموزشي، هرجايي كه لازم باشه تا دانش‌آموزاي عزيز مطلبي رو از رياضيات سال‌هاي قبل (به ويژه رياضي هفتم) بلد باشن، اون مطلب يادآوري شده. بخش آموزشي اين كتاب، چَن تا ويژگي ديگه هم داره كه بعضياش منحصر به‌فردن:

-         استفاده از روش يادگيري آسون (Easy Learning

-         استفاده از زبون عاميانه (خودموني) در بسياري از بخش‌هاي آموزشي كتاب؛

-         اول جا انداختن مفهوم‌، بعد اشاره به نكته‌هاي مهم در بخش‌هايي به‌نام «يادمون باشه»؛

-         توجه به اشتباهات رايج دانش‌آموزا و رفع اون‌ها در بخش‌هايي با عنوان «اشتباه نكنيم»؛

-         ارائه‌ي اطلاعات بيشتر براي دانش‌آموزاي مستعد و علاقه‌مند در بخش‌هاي «بيشتر بدونيم»؛

-         استفاده از دانستني‌هاي مفيد و سرگرم‌كننده در بخش‌هايي با عنوان «يه مطلب جالب»؛

-         تكميل و اصلاح بعضي از مطالب و نكته‌هاي نوشته شده در كتاب درسي؛

-         و ... .

-         بخش سؤال‌هاي امتحاني:

اين بخش شامل دو قسمته:

-         «سؤال‌هاي امتحاني با پاسخ تشريحي»‌؛ با هدف مرور مطالب كتاب درسي و مطالب بيان شده در همين كتاب؛

-         «سؤال‌هاي امتحاني بدون پاسخ»؛ با اين هدف كه دانش‌آموزا، علاوه بر انجام تمرين بيشتر در منزل، خودشون رو محك بزنن و ببينن چقدر از مطالب رو يادگرفتن وضمناً اعتماد به نفسشون هم بالاتر بره.

کتاب ریاضی جامع فرزانگان پایه هفتم:

مؤلفین:

محمد ابراهیم امینی، زهرا شایان راد، فاطمه هاشمی، سارا اکبری

مدیران علمی: امیر قربانی و عثمان شکری

ویراستاران علمی: پرویز دارابی، مهدی قدیری، لیلا نبهانی، جلال حسنی، سیدعلی صنعتی، علیرضا حافظی نسب

 

توضیحات:

اين كتاب، دو بخش اصلي داره:

 

-         بخش آموزش مطالب تكميلي (پيشرفته):

 

   يكي از ايراداتي كه اغلب كتاب‌هاي پيشرفته‌ي موجود تو بازار دارن اينه كه بيشترِ نكته‌هاي پيشرفته رو تو پاسخ‌نامه‌ي تست‌ها ميارن و دانش‌آموزا و معلما مجبورن كل پاسخ‌نامه رو بگردن تا همه‌ي نكات آموزشي پيشرفته رو پيدا كنن! اما تو اين كتاب ما سعي كرديم تا حدي كه جا داره همه‌ي مطالب تكميلي و پيشرفته‌ي هر فصل رو تو يه جا جمع كنيم؛ ضمن اينكه بعضي از نكته‌هاي مهم بخش آموزشي رو كه پيش نياز  مطالب پيشرفته بوده، دوباره تكرار كرديم.

 

-         سؤال‌هاي چهار گزينه‌اي به همراه پاسخ‌نامه‌ي تشريحي:

 

   اين بخش كه ظاهراً خط پايان هر فصله، در مجموع شامل بيش از 1300 سؤال چهارگزينه‌اي به همراه پاسخ‌نامه‌ي تشريحيِ اوناس. بيشترِ كتاب‌هاي ديگه، براي فصل اول (راهبردهاي حل مسئله) يا سؤال چهارگزينه‌اي نذاشتن، يا تعداد سؤالاتشون كمه، يا پاسخ‌نامه‌شون به‌قدري خلاصه توضيح داده كه خيلي از دانش‌آموزا با خوندن پاسخ‌نامه هم چيز زيادي دستگيرشون نمي‌شه! ما اينجا برخلاف بقيه‌ي كتاب‌ها، در فصل اول بيشترين سؤال‌هاي چهارگزينه‌اي رو آورديم (200 سؤال)، ضمن اينكه پاسخ‌نامه‌ش هم خيلي تشريحيه!! (يعني همه‌ي جزئياتي كه براي حل سؤال لازمه رو آورديم)

 

   در بقيه‌ي فصل‌ها هم سعي كرديم تا حد امكان همه نوع سؤال از همه‌ي مطالب تكميلي بياريم، ضمن اينكه از سؤالات آزمون‌هاي پيشرفته مثل آزمون‌هاي ورودي مدارس نمونه دولتي، آزمون‌هاي ورودي مدارس تيزهوشان، آزمون‌هاي جامع تيزهوشان و المپيادهاي رياضي استان‌هاي مختلف استفاده كرديم. سؤالات آزمون‌هاي بين‌المللي مثل آزمون تيمز و كانگورو هم لابه لاي سؤالات قرار داده شدن. همچنين از سؤالات آزمون‌هاي معتبر بعضي از كشورها يا سؤالات مشابه اون‌ها مثل مسابقات رياضي استراليا، المپيادهاي رياضي آفريقاي جنوبي، المپيادهاي رياضي آمريكا و ... هم استفاده كرديم. تعدادي از سؤالات هم، خلاقيتي يا مربوط به هوش هستن.

کتاب ریاضی جامع فرزانگان پایه هشتم:

مؤلفین: محمد ابراهیم امینی، زهرا شایان راد، نرگس معین الدین، فرهاد پرخانی، احمد زنگی

مدیر علمی: امیر قربانی

ویراستاران علمی: پرویز دارابی، مهدی قدیری، سیدعلی صنعتی

 

توضیحات:

  اين كتاب، دو بخش اصلي داره:

-         بخش آموزش مطالب تكميلي (پيشرفته):

   يكي از ايراداتي كه اغلب كتاب‌هاي پيشرفته‌ي موجود تو بازار دارن اينه كه بيشترِ نكته‌هاي پيشرفته رو تو پاسخ‌نامه‌ي تست‌ها ميارن و دانش‌آموزا و معلما مجبورن كل پاسخ‌نامه رو بگردن تا همه‌ي نكات آموزشي پيشرفته رو پيدا كنن! اما تو اين كتاب ما سعي كرديم تا حدي كه جا داره همه‌ي مطالب تكميلي و پيشرفته‌ي هر فصل رو تو يه جا جمع كنيم؛ ضمن اينكه بعضي از نكته‌هاي مهم بخش آموزشي رو كه پيش نياز  مطالب پيشرفته بوده، دوباره تكرار كرديم.

 

-         سؤال‌هاي چهار گزينه‌اي به همراه پاسخ‌نامه‌ي تشريحي:

   اين بخش كه ظاهراً خط پايان هر فصله، در مجموع شامل بيش از 1000 سؤال چهارگزينه‌اي به همراه پاسخ‌نامه‌ي تشريحيِ اوناس. تو همه‌ي فصل‌ها سعي كرديم تا حد امكان همه نوع سؤال از همه‌ي مطالب تكميلي بياريم، ضمن اينكه از سؤالات آزمون‌هاي پيشرفته مثل آزمون‌هاي ورودي مدارس نمونه دولتي، آزمون‌هاي ورودي مدارس تيزهوشان، آزمون‌هاي جامع تيزهوشان و المپيادهاي رياضي استان‌هاي مختلف استفاده كرديم. سؤالات آزمون‌هاي بين‌المللي مثل آزمون تيمز و كانگورو هم لابه لاي سؤالات قرار داده شدن. همچنين از سؤالات آزمون‌هاي معتبر بعضي از كشورها يا سؤالات مشابه اون‌ها مثل مسابقات رياضي استراليا، المپيادهاي رياضي بلژيك، المپيادهاي رياضي آمريكا و ... هم استفاده كرديم. تعدادي از سؤالات هم، خلاقيتي يا مربوط به هوش هستن.

 

 

 

رياضي هفتمُ قورت بده!

مؤلف: محمد ابراهیم امینی

توضیحات:

 در قطع جيبي و به صورت رنگي چاپ شده و مي تونيد اونو بعد از عاشورا از كتاب فروشي ها تهيه كنين. نسخه‌اي كه شما دانلود مي‌كنيد، پيش‌نويس فصل اول كتابه، البته تایپ شخصی! تایپ و صفحه بندی اصلی توسط انتشارات انجام شده و بسیار جذابه.

آموزش حل مسئله (پيش نويس فصل اول كتاب رياضي هفتمُ قورت بده) 

* ضمناً كتاب كار نيست!! هدف پر كردن جاي خالي آموزش در كتاب درسيه. بجز فصل اولش كه سبك متفاوتي داره، بقيه فصل هاش شامل قسمت هاي زيره:

درس نامه، مثال هاي حل شده، بيشتر بدونيم (نكات كمي پيشرفته)، اشتباه نكنيم (اشتباهات رايج دانش آموزان)، يادمون باشه (نكات مهم درس)

فصل اول هم براي هر راهبرد دو مسئله داره: اولي با طي كردن مراحل حل مسئله و دومي فقط حل مسئله از چند راه مختلف، ولي با استفاده از يك راهبرد! (اگه دانلود كنيد و ببينيد متوجه مي شيد)

 


1267
تاریخ : سه شنبه 17 شهريور 1394
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب
کتاب های درسی ریاضی هفتم و هشتم
 
تاريخ : چهارشنبه بیست و چهارم تیر ۱۳۹۴

برای دانلود کتاب های درسی ریاضی پایه های هفتم و هشتم (چاپ جدید: 1394) روی لینک مربوط به هر فایل (زیر تصویر جلد کتاب) کلیک کنید:

کتاب درسی ریاضی پایه هفتم ... چاپ 1394 ... حجم فایل: 5.62MB

کتاب ریاضی تکمیلی پایه هفتم (ویژه مدارس تیزهوشان) ... چاپ 1393  ... حجم فایل: 5.85MB

کتاب درسی ریاضی پایه هشتم ... چاپ 1394 ... حجم فایل: 4.55MB

 


919
تاریخ : جمعه 26 تير 1394
نویسنده : حامد قاسمی

ریاضیات تکمیلی ویژۀ مدارس استعدادهای درخشان پایه هفتم دورۀ اول متوسطه

این کتاب، به منظور فراهم کردن مواد آموزشی تکمیلی مورد نیاز مدارس استعدادهای درخشان، توسط
مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان و دفتر تألیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطۀ نظری طراحی و تألیف شده است.

 

555
تاریخ : چهارشنبه 17 تير 1394
نویسنده : حامد قاسمی

نکات و نمونه سوالات امتحان ،ریاضی هفتم ،جهت استفاده همکاران محترم و دانش آموزان عزیز

خواهشمند است جهت ارائه بهتر مطالب ما را از نظرات و پیشنهادات خود بهره مند نمائید.

جهت دانلود مطالب بر روی تصاویر کلیک نمائید . 

                             

                             

 


253
تاریخ : چهارشنبه 16 ارديبهشت 1394
نویسنده : حامد قاسمی
واژه نامه تخصصی ریاضی دوره اول متوسطه
 

دریافت فایل PDF واژه نامه تخصصی ریاضی دوره اول متوسطه


123
تاریخ : جمعه 21 فروردين 1394
نویسنده : حامد قاسمی
در کتاب ریاضی هفتم چاپ امسال صفحه 101 به اشتباه تصویر زیر داده شده

 

 

که می بایست تصویر به صورت همان تصویر کتاب سال قبل باشد


123
تاریخ : چهارشنبه 19 فروردين 1394
نویسنده : حامد قاسمی

برنامه پیشنهادی  برای مطالعه درس ریاضی درتعطیلات

نویسنده محمود قاسمی  تاریخ :1394/1/2

                                         پایه  هفتم                         پایه هشتم

دوشنبه 1394/1/3                  فصل 1و2                            فصل 1و2

چهارشنبه 1394/1/5               مرورفصل 1و2                     مرور فصل 1و2 وبررسی مشکلات

شنبه 1394/1/8                  فصل 3و4                              فصل 3و4

دوشنبه 1394/1/10               مرور فصل 3و4                       مرور فصل3و4

چهارشنبه 1394/1/12          فصل 5و6                              فصل 5و6

شنبه 1394/1/15             فصل 7و8                               فصل 7و8

یکشنبه 1394/1/16         مرور فصلها                             مرور فصلها 

   

این برنامه فقط یک پیشنهاد است .          


125
تاریخ : یکشنبه 02 فروردين 1394
نویسنده : حامد قاسمی

اسلایدهای ریاضی هفتم


 

 
با تشکر فراوان از سایت http://www.riazi7.ir شما می تونید از وبلاگ زیر دریافت کنید
http://www.kanganriazi.blogfa.com
کمیل الوندی

161
تاریخ : شنبه 23 اسفند 1393
نویسنده : حامد قاسمی

 

 

برای دریافت مسائل تکمیلی فصل 2 که از کتاب ریاضی هفتم تیزهوشان انتشارات گردوی دانش می باشد ،اینجا را کلیک کنید.

2643
تاریخ : سه شنبه 05 اسفند 1393
نویسنده : حامد قاسمی

نمونه سوالات ریاضی بهمن ماه پایه هفتم

 

دانلود با لینک مستقیم


635
تاریخ : پنجشنبه 16 بهمن 1393
نویسنده : حامد قاسمی
کتاب ریاضی تکمیلی پایه هفتم ویژه مدارس تیزهوشان
 

جهت دانلود کتاب جدید التألیف ریاضی تکمیلی پایه هفتم ویژه مدارس استعدادهای درخشان، روی لینک زیر کلیک کنید.

کتاب ریاضی تکمیلی پایه هفتم ویژه مدارس تیزهوشان


287
تاریخ : سه شنبه 14 بهمن 1393
نویسنده : حامد قاسمی
حل مسائل و تمرینات کتاب ریاضی
 
ارسال توسط رضا بوعذار

255
تاریخ : شنبه 11 بهمن 1393
نویسنده : حامد قاسمی

روش‌های صحیح مطالعه دروس استدلالی همچون ریاضی

«دیگر حال و حوصله خواندن را ندارم» یا «اینقدر از خواندن این کتاب خسته شده ام» و یا «هر چه بیشتر می خوانم کمتر یاد می گیرم» یا « ده بار خواندم ولی یاد نگرفتم»! این ها جملاتی است آشنا که اکثر دانش آموزان با خود یا با اطرافیانشان مطرح کرده‌اند.

واقعیت این است که این گروه از فراگیران، روش صحیح مطالعه را نمی‌دانند. یادگیری و مطالعه رابطه تنگاتنگ و مستقیمی با یکدیگر دارند، تا جایی که می‌توان این دو را لازم و ملزوم یکدیگر دانست. برای اینکه بازده یادگیری را افزایش دهیم باید قبل از هر چیز مطالعه‌ای فعال و پویا داشت.


147
تاریخ : شنبه 11 بهمن 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب
دوازده تعریف برای مربع
 
تاريخ : دوشنبه ششم بهمن 1393

 

ریاضیات چگونه یک مفهوم ریاضی را تعریف می‌کند؟

تعریف مفاهیم در ریاضیات با تعریف مفاهیم در علوم دیگر متفاوت است. تعریف یک مفهوم در ریاضی، لیستی از ویژگی‌های آن مفهوم را ارائه می‌دهد. یک مفهوم در ریاضی تنها وقتی مثالی از یک مفهوم ریاضی است که تمامی شرایط تعریف آن مفهوم و نه فقط بیشتر آن‌ها، را داشته باشد. علاوه بر این، تعریف به گونه‌ای بیان می‌شود که مفهوم تعریف شده به یک مفهوم "خوش تعریف" موجود متعلق باشد و قبل از همه این‌ها، استفاده درست از واژه‌ها، نمادها و ویژگی‌ها با دقت رعایت می‌شود.


آیا یک مفهوم ریاضی فقط یک تعریف دارد؟

البته که نه!

یک مفهوم، بسته به دانش شما درباره دیگر موجودات ریاضی، می‌تواند از راه‌های (به صورت‌های) متفاوتی تعریف شود. زاسکین و لیکین  در مطالعه‌ای بیان کردند که تعاریفی که دانش‌آموزان از مفاهیم ارائه می‌دهند، بازتابنده دانش ریاضی آن‌ها است. مثال‌هایی از تعاریف این تحقیق در ادامه آمده است. آیا به نظر شما همه این تعاریف درست هستند؟

مربع چیست؟

  1. مربع یک چندضلعی است که چهار ضلع دارد.
  2.  مربع یک چهارضلعی است که همه اضلاع و همه زاویه‌هایش با هم برابرند.
  3.  مربع یک چهارضلعی است که اضلاعش با هم برابرند و هر زاویه‌اش 90 درجه است.
  4.  مربع یک مستطیل با اضلاع برابر است.
  5.  مربع یک مستطیل است که قطرهایش بر هم عمودند.
  6.  مربع یک لوزی است که زوایایش با هم برابرند.
  7.  مربع یک لوزی است که قطرهایش با هم برابرند.
  8.  مربع یک متوازی الاضلاع است که اضلاع مجاور و زوایای مجاور آن با هم برابرند.
  9.  مربع یک متوازی الاضلاع است که قطرهایش با هم برابر و بر هم عمودند.
  10.  مربع یک چهارضلعی است که 4 محور تقارن دارد.
  11.  مربع یک چهارضلعی است که تحت دوران 90 درجه متقارن است.
  12. مربع مکان هندسی همه نقاط یک صفحه است که مجموع فواصلشان از دو قطر به یک اندازه است.

 


211
تاریخ : سه شنبه 07 بهمن 1393
نویسنده : حامد قاسمی
نرم افزار ب.م.م دو عدد (پایه هفتم )
 

249
تاریخ : دوشنبه 29 دي 1393
نویسنده : حامد قاسمی

چک لیست ریاضی هفتم نوبت دوم


 

همکاران عزیز شما می توانید این چک لیست رو از وبلاگ ریاضی کنگان دریافت کنید.
http://www.kanganriazi.blogfa.com

119
تاریخ : شنبه 20 دي 1393
نویسنده : حامد قاسمی

نکات مهم فصل شمارنده ها هفتم

 

دانلود با لینک مسقیم


499
تاریخ : یکشنبه 07 دي 1393
نویسنده : حامد قاسمی
شمارنده ها واعداد اول
 

| نویسنده : فرنوش کمایی

دانلود فایل 

ص 1

ص 2

ص 3

ص 4

ص 5

ص 6

 


357
تاریخ : یکشنبه 07 دي 1393
نویسنده : حامد قاسمی

برنامه ی امتحانات هماهنگ نوبت اوّل شهرستان دیلم

 

دانلود با لینک مستقیم

 

 

 

برای دانلود به ادامه مطلب بروید...

113
تاریخ : شنبه 06 دي 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب

تاریخچه ی عداد اول

عداد اول اعدادی طبیعی هستند که بر هیچ عددی بجز خودشان و عدد ۱ بخش‌پذیر نباشند. تنها استثنا عدد ۱ است که جزو این اعداد قرار نمی‌گیرد. اگرعددی طبیعی وبزرگ‌تر از ۱ اول نباشد مرکب است.

عدد یکان اعداد اول بزرگ‌تر از ۱۰ فقط ممکن است اعداد ۱، ۳، ۷، ۹ باشد.

اعداد اول جزو یکی از معماهای ریاضی باقیمانده است و هنوز کسی به فرمولی برای آنها به دست نیاورده است.

سری اعداد اول به این صورت شروع می‌شود: ۲، ۳، ۵، ۷، ۱۱، ۱۳، ۱۷، ۱۹ ...

قضیه ۱: تعداد اعداد اول بی‌نهایت است.

برهان: حکم را به روشی که منسوب به اقلیدس است اثبات می‌کنیم: فرض کنید تعداد اعداد اول متناهی و تعداد آنها n تا باشد. حال عدد M را که برابر حاصل‌ضرب این اعداد به علاوه ۱ را در نظر بگیرید. این عدد مقسوم‌علیهی غیر از آن n عدد دارد که با فرض در تناقض است.

قضیه ۲ (قضیه اساسی حساب): هر عدد طبیعی بزرگ‌تر از ۱ را به شکل حاصل‌ضرب اعدادی اول نوشت.

قضیه ۳ (قضیه چپیشف):اگر n عددی طبیعی و بزرگ‌تر از ۳ باشد، حتما" بین n و ۲n عدد اولی وجود دارد. قضيه ۴ هر عدد زوج را می‌توان بصورت جمع سه عدد اول نوشت.

قضيه ۵ هر عدد فرد (شامل اعداد اول) را می‌توان به صورت جمع سه عدد اول نوشت (اثبات بر پايه قضيه ۴)

قضيه 6-هر عدد فرد را می‌توان به صورت دو برابر يك عدد اول بعلاوه يك عدد اول ديگر نوشت.

خواص اعداد اول:

1- هر عدد اول برابر است با 6n+1 يا 6n-1 كه n يك عدد صحيح است.

2-مجذور هر عدد اول برابر است با 24n+1.

3-تفاضل مجذورهاي دو عدد اول مضربي از 24 است.

4-حاصلضرب هر دو عدد اول بجز 2و3 مضربي از 6 بعلاوه يا منهاي يك است.

توان چهارم هر عدد اول بجز 2و3 مضربي از 240 بعلاوه يك است
.


بزرگ‌ترین عدد اول کشف شده برابر دو به توان ‪ ۳۰‬ميليون و ‪ ۴۰۲‬هزار و ‪ ۴۵۷‬منهاي يك است.این عدد یک عدد مرسن است. عدد مرسن عددی است که برابر 2 به توان n منهای یک است.


197
تاریخ : سه شنبه 25 آذر 1393
نویسنده : حامد قاسمی
نامگذاری اعداد بسیار بزرگ
یک میلیون                                                                   1٫000٫000

میلیون (  million) یعنی هزار هزار، در زبان لاتینی  mille به معنی هزار به کار رفته است. در گذشته ما این عدد را دو کـُـرور می نامیدیم. کـُـرور واژه ای هندی است که در زبان فارسی به معنی پانصد هزار به کــار می رفت. یک میلیون یک دستهٔ سه تایی صفر  بیشتر از هزار دارد.

 

یک بیلیون                                                               1٫000٫000٫000

بیلیون (  billion) یعنی هزار میلیون. در بعضی کشورها این عدد را میلیارد (  milliard) می نامند. در زبان لاتین bi  به معنای دو است.  یک بیلیون دو دستهٔ سه تایی صفر  بیشتر از هزار دارد.

 

یک تریلیون                                                        1٫000٫000٫000٫000

تریلیون (  trillion) یعنی هزار بیلیون. در زبان لاتین tri  به معنای سه است.  یک تریلیون سه دستهٔ سه تایی صفر  بیشتر از هزار دارد.

 

یک کادریلیون                                                 1٫000٫000٫000٫000٫000

کادریلیون (  quadrillion) یعنی هزار تریلیون. quad به معنی چهار است. یک کادریلیون چهار  دستهٔ سه تایی صفر  بیشتر از هزار دارد.

 

یک کـَـنتیلیون                                          1٫000٫000٫000٫000٫000٫000

کـَـنتیلیون (  quintillion)  یعنی هزار کادریلیون. quint به معنی پنج است. یک کنتیلیون پنج  دستهٔ سه تایی صفر  بیشتر از هزار دارد.

 

یک سیکستیلیون                                1٫000٫000٫000٫000٫000٫000٫000

سیکستیلیون (sixtillion -  séxtillion) یعنی هزار کـَـنتیلیون.  séx به معنی شش است. یک سیکستیلیون شش  دستهٔ سه تایی صفر  بیشتر از هزار دارد.

 

یک سـِـپتیلیون                              1٫000٫000٫000٫000٫000٫000٫000٫000

سپتیلیون (  septillion) یعنی هزار سیکستیلیون. sept به معنی هفت است. یک سپتیلیون هفت  دستهٔ سه تایی صفر  بیشتر از هزار دارد.

 

یک اُکتیلیون                          1٫000٫000٫000٫000٫000٫000٫000٫000٫000

اُکتیلیون(  octillion) یعنی هزار سپتیلیون. oct  به معنی هشت است. یک اکتیلیون هشت  دستهٔ سه تایی صفر  بیشتر از هزار دارد.

 

یک نونیلیون                    1٫000٫000٫000٫000٫000٫000٫000٫000٫000٫000

نونیلیون(  nonillion) یعنی هزار اکتیلیون.  non  به معنی نـه است. یک نونیلیون  نه  دستهٔ سه تایی صفر  بیشتر از هزار دارد.

 

یک دسیلیون              1٫000٫000٫000٫000٫000٫000٫000٫000٫000٫000٫000

دسیلیون(  decillion) یعنی هزار نونیلیون. dec به معنی ده است.  یک دسیلیون  ده  دستهٔ سه تایی صفر  بیشتر از هزار دارد.

 


183
تاریخ : دوشنبه 24 آذر 1393
نویسنده : حامد قاسمی

نکات مهم فصل شمارنده ها


تعریف شمارنده:یک عدد رامی توان شمارنده عدد دیگر درنظر گرفت،هروقت عددمابرآن بخش پذیرباشد.مثال:عدد15شمارنده30و45است.

رامی شمارد.مثال:2شمارندهcهمAرابشماردc,bابشمارد رA,bهرگاه

8است،8هم شمارنده 40است بنابراین 2شمارنده 40است.به این خاصیت تعدی می گویند.


7337
تاریخ : یکشنبه 23 آذر 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب

فیلم های آموزشی روش تدریس کتاب ریاضی پایه هفتم:

در صورت لزوم، براي دانلود كردن فيلم، روي نام فیلم كليك راست نموده و گزينه ...Save Target As (اگر در مرورگر اينترنت اكسپلورر هستيد يا گزينه Save Link As... در مرورگر فايرفاكس FireFox يا كروم chorme) را انتخاب نماييد.

 

نام مولف / منبع نوع فايل حجم
آموزش معلمان- فصل اول- فايل اول خسرو داودي تصويري 17.2 MB
آموزش معلمان- فصل اول- فايل دوم خسرو داودي تصويري 13.2 MB
آموزش معلمان- فصل اول- فايل سوم خسرو داودي تصويري 12.3 MB
آموزش معلمان- فصل اول- فايل چهارم خسرو داودي تصويري

12.8MB

 برای مشاهده به ادامه ی مطلب بروید ...


15729
تاریخ : دوشنبه 17 آذر 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب

تفهیم علامت اعداد در ضرب و تقسیم اعداد صحیح  

علامت منفی را فرض کنیم که معادل دو کلمه ی دروغ و

نیست می باشد و علامت مثبت را معا دل دو کلمه ی راست و هست در نظر بگیریم ٬ آنگاه اگر بگوییم مثبت در مثبت ٬می توانیم ادعا کنیم که راست هست که معنی آن راست یعنی مثبت است وزمانی که می گوییم مثبت در منفی یعنی راست نیست که میشود دروغ یعنی منفی می شود و همچنین می دانیم که زمانی به ما می گویند دروغ نیست یعنی راست هست یعنی منفی در منفی یک عدد مثبت می شود.


367
تاریخ : دوشنبه 05 آبان 1393
نویسنده : حامد قاسمی

قوانین جمع اعداد صحیح (فصل دوم کلاس هفتم)

1-دوعددمثبت باشند:آنها را جمع وعلامت مثبت را می نویسیم.8+=(3+)+(5+)

2-دو عدد منفی باشندنها را حمع وعلامت منفی را می نویسیم.5-=(1-)+(4-)

3-یکی مثبت ودیگری منفی باشدوعلامت بزرگتر مثبت: آنها را از هم کم کرده وعلامت +را می نویسیم.12+=(4-)+(16+)

4-یکی مثبت ودیگری منفی باشد وعلامت عدد بزرگتر منفی باشد: کم می کنیم وعلامت منفی را می نویسیم.6-=(10-)+(4+)

اکنون پاسخ سوالات زیر را بنویسید.          (36-)+(12-)                                45+24                           ( 18-)+(13+)      (   29+)+(20-)


211
تاریخ : چهارشنبه 23 مهر 1393
نویسنده : حامد قاسمی

شگفتی ها و زیبایی های ریاضی   

                               

اعدادی که در این قسمت خواهیم گفت بسیار زیبا هستند.

در این اعداد، یک رابطه ی بسیار شگفت انگیز برقرار است. ببینید:

به توان های متوالی دقت کنید. آیا می توانید اعدادی با این ویژگی بیابید؟

ما تعدادی از این اعداد را به شما معرفی می کنیم:

آیا این ویژگی در اعداد 4 رقمی نیز یافت می شود؟

پاسخ این سوال مثبت است. ببینید:


133
تاریخ : شنبه 11 مرداد 1393
نویسنده : حامد قاسمی

کودکان پیش از حرف زدن ریاضی یاد می گیرند! 

 

 

دانشمندان آمریکایی و انگلیسی در بررسیهای خود نشان دادند که کودکان پیش از اینکه حرف زدن را بیاموزند می توانند اعداد را درک کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه اموری و دانشگاه کالج لندن در خصوص تازه ترین کشف خود توضیح دادند: "ما نشان دادیم که کودک در 9 ماهگی می تواند صفات نسبی بیشتر از و کمتر از را از طریق اعداد درک کنند، اندازه اشیاء و مدت زمان را بفهمند و تمام این تواناییها را پیش از آموختن زبان کسب می کند."


177
تاریخ : جمعه 10 مرداد 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب
تصاویر زیبایی ریاضی



133
تاریخ : چهارشنبه 08 مرداد 1393
نویسنده : حامد قاسمی

تکنیک مثلثی مطالعه ریاضی

اگر در مطالعه ریاضی به طریق تکنیک هایی که گفته میشود مشکل دارید. اگر میپرسید چطور اونها رو بخونیم؟مطلب زیر رو بخونید.

 

 

این تکنیک برای بعضی ها شاید مربع هم باشد! که به دانش آموزان خودم توصیه کردم بهتره شما هم مطالعه کنید.


157
تاریخ : چهارشنبه 08 مرداد 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب
معماي گودال...

معماي گودال...

معما:
در گودالي به طول 4/2 متر (چهار و دو دهم) و به عرض 3/4 متر (سه و چهار دهم) ، چند متر مکعب خاک وجود دارد؟
روش محاسبه را هم ذکر کنيد


129
تاریخ : چهارشنبه 08 مرداد 1393
نویسنده : حامد قاسمی

یک عدد جالب ریاضی

 

این عدد 9 رقمی را خوب نگاه کنید، عدد جالبی است.

در این عدد، همه اعداد از یک تا 9 هرکدام یک مرتبه آمده اند و ویژگی جالب دیگر این عدد آن است که دو عدد اول آن به 2 و سه عدد اول آن به 3 و چهار عدد اول آن به 4 و پنج عدد اول آن به 5 و ... و در پایان کل آن به عدد 9 بخش پذیر است .

381654729

 


95
تاریخ : سه شنبه 07 مرداد 1393
نویسنده : حامد قاسمی
دانستنيها


آیا میدانستید که روز تولد شما حداقل با ۹ میلیون نفر دیگر یکی است ؟
آیا میدانستید که جلیقه ضد گلوله، ضد آتش، برف‌پاک‌کن شیشه و چاپگرهای لیزری را زنان اختراع کردند ؟

آیا میدانستید که صندلی الکتریکی توسط یک دندانپزشک اختراع شد ؟

آیا میدانستید که استفاده از هدفون در هر ساعت باکتریهای موجود در گوش را تا ۷۰۰ برابر افزایش میدهد ؟

آیا میدانستید که نظیر اثرانگشت، اثر زبان هر شخص نیز متفاوت است ؟


127
تاریخ : سه شنبه 07 مرداد 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب

چرا ۱۴ مارس روز عد پی نامگذاری شده است؟


این نامگذاری به علت سه رقم اول عدد پی ( یعنی ۳.۱۴)میباشد.یعنی روز چهاردهم از سومین ماه میلادی،البته بد نیست بدانیم آلبرت انیشتین هم در این روز چشم به جهان گشود.


عجیب‌ترین نوار دنیا
یک تکه کاغذ بردارید، آن را نیم دور بپیچانید و دو انتهای آن را به هم بچسبانید. موجود ساده‌ای که ساخته اید، کلی خاصیت های عجیب و غریب دارد..



مثلا حتما می دانید که اگر سر و ته یک نوار را بدون پیچش به هم بچسبانیم، یک استوانه مانند ساخته میشود که اگر آن را از وسط ببریم، دو تکه میشود. اما اگر همین کار را روی این نوار عجیب انجام دهیم یک تکه باقی میماند و تنها طولش دو برابر می شود.برای اینکه با خاصیت‌های دیگر این موجود آشنا شوید چند تکه کاغذ و چسب نواری و قیچی بردارید و سعی کنید جواب این سوالات را پیدا کنید. به کمک جواب این سوال ها تردستی های زیادی طراحی شده است. شما هم می توانید به کمک آن ها دوستانتان را به تعجب وادارید.
فرض کنید قبل از آنکه دو سر نوار را به هم بچسبانیم، به جای یک بار، دو بار آن را بپیچانیم و بعد از وسط ببریم. چه اتفاقی خواهد افتاد؟اگر نوار را سه، چهار، پانزده .... بار بپیچانیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چه فرقی بین عددهای زوج و فرد هست؟
اگر به جای یک برش از وسط نوار دو برش به فاصله یک سوم از لبه ها بزنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟
این موجود را Augustus Mobius ریاضیدان و منجم آلمانی در سال ۱۸۵۸ کشف کرد و به همین خاطر نام آن را نوار موبیوس گذاشتند.. خاصیتی که در این نوار توجه موبیوس را جلب کرد، یک طرفه و یک لبه بودن آن بود. این نوار عجیب تنها یک رو دارد، یعنی یک مورچه که در نقطه ای از یک نوار موبیوس کاغذی ایستاده می تواند بدون رد شدن از لبه کاغذ به پشت آن نقطه (در سمت دیگر کاغذ) برسد. در حقیقت این نوار اصلا پشت ندارد. همینطور، لبه این نوار از یک تکه تشکیل شده: یک دایره که روی خودش تا شده است.


151
تاریخ : شنبه 04 مرداد 1393
نویسنده : حامد قاسمی

روش های نوین تدریس ریاضی (رابطه معلم وشاگرد )

 

 

روشهای نوین تدریس ریاضی

 

تدریس، یک نوع ارتباط میان معلم و شاگرد است و ارتباط شرط لازم تدریس در فرآیند آموزش است. هیچ‌گونه یادگیری یا تغییر در فرآیند تدریس صورت نخواهد گرفت مگر اینکه معلم با فراگیرانش ارتباط مؤثر برقرار کند و بداند که در صورت رعایت نکردن این نکات، ارتباط موفقی برقرار نخواهد شد و در نتیجه او شاگردانش را بدون احساس و کم‌توجه خواهد خواند و شاگردانش تدریس او را غیرمفید به حساب خواهند آورد.

 

 

معلم باید موانع ارتباط را بشناسد. او باید بداند که رفتار ارتباطی ممکن است به مرور زمان جنبه عادت به خود بگیرد و زمانی که رفتار ارتباطی به صورت عادت درآید، تأثیر و نفوذ خود را از دست خواهد داد.

نیز باید بداند که هرچه با عوامل و فرآیند ارتباط آشنایی و بر آنها تسلط داشته باشد معلم موفق‌تری خواهد بود چون معلم در پرتو هنر ارتباط، شاگرد را درک می‌کند، نقاط ضعف و قوت او را به دست می‌آورد، از زیر و بم روحی او آگاهی می‌یابد و براساس همین دریافت‌ها با او ارتباط برقرار می‌کند و چون قوت و ضعف را دریافته به خوبی و آسانی می‌تواند او را جذب و شیفته کند.


743
تاریخ : پنجشنبه 02 مرداد 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ادامه مطلب
صفحات سایت
آمار سایت
  • کل مطالب : 1474
  • کل نظرات : 255
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 374
  • بازدید امروز : 776
  • باردید دیروز : 4,058
  • گوگل امروز : 58
  • گوگل دیروز : 1094
  • بازدید هفته : 24,153
  • بازدید ماه : 94,447
  • بازدید سال : 94,447
  • بازدید کلی : 2,214,269
  • اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • عضویت سریع
  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
    کانال تلگرام ما : https://telegram.me/ghmrir