تبلیغات
تبلیغات در سایت
تبلیغات
تبلیغات
مطالب محبوب
مطالب تصادفی
آخرین مطالب
به کانال ریاضی کده در تلگرام بپیوندید
خبرنامه
خبرنامه

براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

نظرسنجی
مطلب مورد علاقه خود را بنویسید ؟




کدهای اختصاصی
فراگیری ریاضی زیباتر می شود اگر ......
 
تاريخ : سه شنبه شانزدهم دی 1393

1-    تحقیق و بررسی :

دانش آموزان با تحقیق و بررسی شاخه های مختلف ریاضی، علاقه مندی های منحصر به فرد خود را به نمایش گذاشته و در می یابند که "خواستن توانستن است ".

2-    فن آوری های جدید :                                                                                                                                               دبیران محترم ریاضی لازم است با فن آوری های جدید در حیطه آموزش و  یادگیری ریاضی آشنا شده و در امر تدریس از آن ها استفاده بهینه نمایند.می دانیم که روش سنتی آموزش ریاضی  ، بر پایه حفظ مطالب می باشدکه البته امروزه بسیار نارسا خواهد بود .در آموزش ریاضی باید تنوع روش ها مورد توجه قرار گیرد . لازم به ذکر است در سال های اخیر تا حدودی این شیوه به دبیران آموزش داده شده است . روش های مشارکتی کار گروهی استفاده  از سایت های آموزش ریاضی ( متناسب با هر مقطع ) اینترنت بازی و ریاضی معما و لطیفه - قصه گویی نمایش فیلم و پوستر و وسایل کمک آموزشی متنوع  ، از روش های موفق و آزموده شده می باشند .

3-      آموزش عملی :

هر چه آموزش عملی تر ، عینی تر و ملموس تر ارائه گردد ، ماندگارتر خواهد بود و به پرورش ذهنی و فکری دانش آموزان کمک خواهد کرد . در این روش  ها، معلم نقش راهنمایی و هدایت روندِ آموزش را دارد و دانش آموزان خود به درک صحیح مطالب خواهند رسید . چرا که روش های اکتشافی و در حیطه درک و فهم ، قابلیت تفکر و دقت نظر را در دانش آموز افزایش خواهد داد .

4-    اشکالات فراوان در کتب ریاضی:

با توجه به این که این کتب معمولا در دوره های طولانی ( مثلا 20 سال ) در امر آموزش مورد استفاده قرار می گیرند ، به نظر می رسد لازم است در طراحی و رفع معایب از نظرات دبیران هم استفاده شود . چرا که هیچ نویسنده و مولفی به اندازه دبیران ، در اجرای عملی مفاهیم کتب دارای تجربه نخواهد بود . کتب دارای مطالب متنوع می باشد که تقریبا هر سال در هر پایه تکرار می شود و در پایان هم ،  ما شاهد ضعف کلی بچه ها در همان مطالب می باشیم . ( مثال مفهوم کسرها ، جمع و تفریق کسر ها و...) از ابتدایی شروع می شود و تا پایان دبیرستان ادامه دارد . در کتاب های مقطع راهنمایی (هر3 سال ) تمرین تکراری کسرها وجود دارد که بسیار وقت گیرند . در صورتی که اگر در هر سال فقط 4یا 5 مبحث را به صورت ریشه ای و اساسی آموزش دهیم ،  یاد گیری بسیار عمیق تر و ماندنی تر خواهد بود . پراکندگی مطالب در هر سال باعث سردرگمی و اشتباهات مکرر در اکثریت دانش آموزان می شود . و این خود باعث ایجاد روحیه یاس و ناامیدی در دانش آموزان گردیده است .

5-    زمان محدود آموزشی :

سالها ست که دبیرا ن از زمان کم اختصاص یافته به ریاضیات گله مند ند . باتوجه به حجم کتاب ،تعطیلات مکرر ، ضعف دانش آموزان در مباحث پایه ای ، به اتمام  رساندن کتاب در پایان سال تحصیلی به عاملی استرس زا و پر اضطراب برای دبیران و دانش آموزان تبدیل شده است . بدیهی است یا با کاهش منطقی و اصولی مباحث کتاب و یا با افزودن ساعات آموزشی ریاضی می توان بر این مشکل غلبه پیدا کرد .

6-     طراحی و برنامه ریزی در امر آموزش:                                                                                                                      طراحی و برنامه ریزی برای اجرای امر آموزش ریاضی ،در فضایی متناسب و گاهی خارج از محیط بسته کلاس ، از عوامل ایجاد نشاط و سرزندگی در دانش آموزان خواهد بود . به علت سرما و گرما در نقاط مختلف کشور ، استفاده از فضای حیاط مدارس، منطقی و عملی به نظر نمی رسد ، ضمن آن که در بیشتر مواقع این فضا تجهیزات لازم مانند تخته آموزشی مناسب راندارد و در ضمن محیطی برای ساعات درس ورزش می باشد .

7-   برنامه ریزی جهت بازدید:                                                                                                                                      برنامه ریزی جهت بازدید دانش آموزان از آثار باستانی ، موزه های ریاضی و... می تواند باعث آشنایی دانش آموزان با مفاخر ملی کشورمان باشد . دانش آموزان در ساختمان ها و بناهای تاریخی می توانند استفاده  دیرینه از ریاضی  واصول مهندسی را در شهر یا استان خود  به عینه مشاهده کنند . این باعث ایجاد روحیه احترام و غرور ملی نسبت به خلاقیتهای گذشتگان و دانشمندان کشورمان می شود . البته موارد ذکر شده ،  تنها گوشه ای مختصر از مسائل و مشکلات و پیشنهادات درامر آموزش ریاضی می باشد . می توان با بررسی واقع بینانه و اصولی تر در گستره وسیع اندیشمندان و  صاحب نظرا ن به نتایج بسیار درخشان تر نیز دست یافت   

   (به امید آن روز )

نتیجه: درآخر وظیفه دبیران محترم ریاضی ، استفاده از همه امکانات موجود برای جذابیت بخشیدن به آموزش ریاضی خواهد بود . بهتر است همه افراد جامعه از مسئولان و مدیران و همکاران و اولیاءگرامی و حتی دانش آموزان در جهت رفع اشکالات موجود تلاش کرده و با استفاده از روش های مختلف ریاضی را جذاب و ساده و ملموس کنیم تا دید منفی که در جامعه  از این درس  وجود دارد مثبت شود .

نویسنده: ناهید نجفی فرد - -دبیر ریاضی- مدرک تحصیلی : لیسانس ریاضی - استان قزوین -ناحیه یک


برچسب ها : فراگیری ریاضی ,
248
تاریخ : چهارشنبه 17 دي 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
آمار سایت
  • کل مطالب : 1474
  • کل نظرات : 255
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 397
  • بازدید امروز : 375
  • باردید دیروز : 1,691
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 95
  • بازدید هفته : 375
  • بازدید ماه : 21,860
  • بازدید سال : 901,785
  • بازدید کلی : 3,021,607
  • اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • عضویت سریع
  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
    کانال تلگرام ما : https://telegram.me/ghmrir