close
مجتمع فنی تهران
خواب و یادگیری
تبلیغات
تبلیغات در سایت
تبلیغات
تبلیغات
مطالب محبوب
مطالب تصادفی
آخرین مطالب
به کانال ریاضی کده در تلگرام بپیوندید
خبرنامه
خبرنامه

براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

نظرسنجی
مطلب مورد علاقه خود را بنویسید ؟




کدهای اختصاصی
خواب و یادگیری

ارتباط خواب و  یادگیری دانش آموزان

دکتر "محمدرضا افضل نیا "عضو انجمن روانشناسان انگلستان اظهار می دارد: تحقیقات اخیر نشان می دهد که یادگیری های شبانه در طول زندگی بر اثر پایین بودن میزان پروتئین هسته های سلول مغز در شب به هیچ وجه موثر نبوده و این نوع یادگیری ها جز اتلاف وقت سودی ندارد و تنها منجر به یادآوری های نوک زبانی در هنگام پاسخ دادن به سوالات می شود.

نقش خواب در افزایش یادگیری بسیار مهم است. مطالب ،بدون خواب کافی ،به طور موثر درحافظه دراز مدت سپرده و تثبیت نمی شوند. لذا به دانش آموزان توصیه می شود خواب و تغذیه کافی و مناسب داشته باشند. خواب های پراکنده در روز نمی تواند جایگزین خواب شبانه باشد. پس از ۴ ساعت فعالیت مستمر مغزی به اندازه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه  جهت استراحت مغز مفید است.

محققان با بررسی ژنتیکی 26 داوطلب کهکمبود خواب داشتند دریافتند خواب کافیتاثیر زیادی روی کارکرد بیش از 700ژن در بدن دارد. افرادی که در طول شبنمی خوابند بیش از دیگران دچار خستگی، بی حوصلگی، ضعف، بی حالی، سردرد و استرسمی شوند.

خواب کافی، رژیم غذایی سالم و ورزش سهعامل مهم در تندرستی افراد است و با نادیده گرفتن هر کدام،فرد در معرضبیماری های مختلف جسمی روحی و روانی قرار می گیرد.

بر اساس نتایج پژوهش ها، کاهش زمان خواب شبانه ( کمتر از 6 ساعت) اشتباه بزرگی است که افراد به بهانه مشغلهکاری دچار می شوند و ادامه این روند به مرور زمان قدرت حافظه را کاهش میدهد و روی عملکرد مغز تاثیر منفی می گذارد.

محققان آلمانی دریافتند كه با پخش رایحه گُــــــــل رُز در حین خواب می توانند حافظه های جدید را در مغز افراد فعال كنند. محققان در این مطالعه كه در «مجله علوم» منتشر شده است، نوشتند: مطالعه آنها نشان داده كه حافظه در حین خواب به شدت تقویت می شود و نشان می دهد كه رایحه های گل و احتمالا سایر محرك ها می تواند مسیر یادگیری در مغز را تقویت كنند.

تحقیقات نشان می دهد كه اكثر انسانها از زمان بلوغ نیاز به خواب طولانی تری دارند كه تا سن 30 سالگی ادامه دارد ، و بستگی به میزان ترشح هورمونهای فرد دارد به همین دلیل است كه نوجوانان سخت تر از سایر افراد خانواده و معلمینشان  از خواب بیدار می شوند . با بررسی و مقایسه نمرات مدرك دیپلم دبیرستان دانشجویان مورد تحقیق به این نتیجه رسیدند كه دانش آموزانی كه بطور طبیعی زودتر بیدار می شدند نمرات بهتری داشتند .  دكتر راندلر معتقد است  این به معنی با هوش تر بودن و منظم تر بودن آنها نیست ، بلكه از نظر بیولوژی فقط به معنی آن است كه این نوجوانان این شانس را بطورطبیعی دارند كه زودتر بیدار وهوشیار می شوند در حالیكه همسالان آنها هنوز كاملاً بیدار و فعال نیستند.

اگر دانش آموزی به زور از خواب بیدار شود مطمناً در ساعات اول روز یادگیری خوبی نخواهد داشت و نتیجتاً نمرات خوبی هم نخواهد گرفت .  

مصرف برخی داروهای آرامش‌بخش و ضدخواب  که متاسفانه رایج شده است، نه تنها یادگیری را افزایش نمی‌دهد، بلكه با آسیب بر سلول‌های مغزی باعث عملكرد ضعیف ‌تر مغز در درازمدت  و موجب افت تحصیلی خواهد شد.

به دانش آموز توصیه می شود در هنگام مطالعه، به  هیچ وجه وسایل مربوط به خواب را در کنار خود قرار ندهد واز دراز کشیدن پرهیز نماید، از گذاشتن دست زیر چانه خود داری نماید، در پشت میز مطالعه به حالت صاف بنشیند. این امر موجب می شود که خون به میزان کافی به مغز برسد و یادگیری را تسریع نماید.

دانشمندان معتقدند: تعیین برنامه مشخص خواب شبانه برای کودکان و نوجوانان، کیفیت و میزان خواب آنها را بهبود بخشیده و در تضمین سلامتی  و یادگیریشان موثر است.خواب تاثیر زیادی بر خلق و خوی دانش آموزان می‌گذارد نداشتن خواب کافی بر روی رفتار، حافظه، توجه، وضعیت عاطفی آنها تأثیر منفی می گذارد. کم خوابی باعث بروز مشکلات رفتاری مثل حالت تهاجمی، تدافعی، عدم پذیرش شرایط، رفتار متضاد و مخالف و گاهی بیش فعالی و خواب آلودگی روزانه کودک می‌شود و ضعف درسی به همراه دارد.

سرعت یادگیری بچه ها فوق العاده است و در طول بیداری اطلاعات خیلی زیادی وارد مغزشان میشود که باید آنها را هضم و دسته بندی کنند. بهنگام خواب ،مغز ،این اطلاعات را ساماندهی می کند. همچنین خواب ،زمان تجدید مواد شیمیایی مغز و بدن، جهت آمادگی برای یک روز فعال دیگر است..دانش‌آموزان متناسب با سن‌ خود حداقل به ۸ تا ۱۰ ساعت خواب مناسب نیاز دارند.

خواب برای كودك همانند تغذیه لازم و ضروری است. كودكی كه شبها با آرامش و به حد كافی خوابیده ،  روز بعد به موقع از خواب بیدار می شود   و ا گر به حد كافی نخوابد ، صبح روز بعد به علت كافی نبودن مقدار خواب بهانه گیر و كج رفتار می شود و كمتر شاد به نظر می رسد و انرژی كمتری دارد. در نوجوانان ،خواب ناکافی  شبانه آنها را خسته ، تنبل و حساس می كند و نمی توانند بر روی درس تمركز كنند .


 


برچسب ها : خواب , یادگیری , افضل نیا , روان شناس , مغز , سازماندهی ,
253
تاریخ : جمعه 27 تير 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
آمار سایت
  • کل مطالب : 1474
  • کل نظرات : 255
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 389
  • بازدید امروز : 1,002
  • باردید دیروز : 2,046
  • گوگل امروز : 16
  • گوگل دیروز : 40
  • بازدید هفته : 13,604
  • بازدید ماه : 53,814
  • بازدید سال : 585,001
  • بازدید کلی : 2,704,823
  • اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • عضویت سریع
  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
    کانال تلگرام ما : https://telegram.me/ghmrir