close
مجتمع فنی تهران
استفاده از ماشین حساب درکلاس ریاضی ویادگیری تکنیکها
تبلیغات
تبلیغات در سایت
تبلیغات
تبلیغات
مطالب محبوب
مطالب تصادفی
آخرین مطالب
به کانال ریاضی کده در تلگرام بپیوندید
خبرنامه
خبرنامه

براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

نظرسنجی
مطلب مورد علاقه خود را بنویسید ؟




کدهای اختصاصی

ریاضی نقش ویژه ای در آموزش رسمی و همگانی دارد.تمام برنامه های مواد درسی در هر مقطع
تحصیلی ،حداقل شامل چند ساعت آموزش ریاضی می باشد.توجیه این مهم ، تاثیر ریاضی در ایجاد
تفکر،استدلال ،نظم فکری ،قوه ابتکار وبالاخره نیاز به ریاضی برای رفع احتیاجات می باشد،یعنی :
درک مفاهیم ریاضی و توانایی کاربرد آنها در دنیای حاضر چاره ساز است.
یکی از عوامل بروز مشکلات در آموزش ریاضی عدم هماهنگی آموزش با پیشرفتهای تکنولوژیک است
البته در تمام دنیا و از سالها قبل ،بحث های مفصلی در استفاده یا عدم استفاده از ماشین حساب،کامپیوتر
و دیگر وسایل کمک آموزشی وجود داشته و دارد. عده ای آن را توصیه می کنند چون معتقدند که عامل
مهمی در ایجاد انگیزه برای یادگیری است و بستر مناسبی برای آموزش فراهم می کند.در ضمن به
کمک تکنولوژی می توان وقت بیشتری برای آموزش مفاهیم پیدا کرد و برای امورصرفا تکنیکی وقت
کمتری صرف کرد.اما مخالفین استفاده از تکنولوژی معتقدندکه فراگیر،به تکنولوژی وابستگی شدید پیدا
می کند و از انجام اعمال ساده نیز عاجز می شود و این در نهایت تنبلی فراگیر را نتیجه خواهد داد.
مشکل خطاهای برنامه های کامپیوتری و ماشین حساب نیز چالش بزرگی است. علاوه بر این امتحان
سالم گرفتن همراه با کاربرد تکنولوژی را عملی مشکل می دانند.

در این نوشتار کوتاه به نقشی که تکنولوژی – ماشین حساب – می تواند در گسترش درک مفاهیم
ریاضی و ایجاد توانایی به کارگیری آن مفاهیم در دنیای حاضر داشته باشد می پردازیم و به مزایا و
 معایب آن نیز اشاره خواهیم کرد و راه کارهای مناسبی برای استفاده از تکنولوژی در آموزش ریاضی
ارائه می نمائیم.


چرا استفاده از تکنولوژی؟
ریاضی دیگر تنها متعلق به نخبگان نیست،بلکه هر شهروندی برای بهتر زندگی کردن و مفید بودن برای
جامعه نیاز به درکی معقول از ریاضی و توانایی کاربرد آن را دارد.
برخی تحقیقات نشان داده که در کلاسهای بزرگ ریاضی که به روش سخنرانی اداره می شوند ،فقط
حدود 20 در صد از دانش آموزان به طور واقعی از کلاس بهره می گیرند،که اغلب بهترین ها
هستند.ضمنا در حین تدریس معلوم شده که دانش آموزان کاربرد ریاضیات را در زندگی و تجربیات
روزمره جستجو می کنند و عده ای تا زمانی که ارتباط مستقیم موضوع درسی را با زندگی روزمره و
اعمالی که مشغول آن ها هستند نیافته باشند،نیاز کمی به یادگیری آن موضوع حس می کنند.
ادوارد لندزمن در اواخر دههء 1960 به کمک یک گروه سمعی و بصری ،از یکی از جلسات تدریس
خود به روش سخنرانی فیلم برداری می کند و با مشاهده این فیلم تدریس خود را غیر قابل قبول اعلام می
کند.
او می گوید جنبه های مختلفی وجود داشت که موجب شدمن تمام فرایند انتقال مطلب را زیر سوال
ببرم.خود را در تدریس بسیار فعال و درگیر دیدم و سعی داشتم اطمینان حاصل کنم که دانش آموزان
آنچه را درس میدهم به خوبی درک کنند.در همان زمان دانش آموزان را بی جنبش و بی بهره دیدم.برخی
از آنها یادداشت بر می داشتند،برخی با دقت گوش میدادند،برخی سر خود را تکان می دادندو تعدادی
اصلا توجه نداشتند.دیدن این فیلم اثری عمیق بر من و طرز فکرم نسبت به آموزش و یادگیری داشت.
پس از تجربه با ویدئو و ساخت نوارهای آموزشی متعدد به این نتیجه رسیدم که در حال حاضرتکنولوژی
 در جایگاهی قرار دارد که می توان به تمام ویژگیهای اساسی که به دانش آموزان اجازه می دهد تا
 فراگیران فعالی باشند ،دست یافت.استفاده از تکنولوژی به سن و موقعیت او،مواد آموزشی ،             
امکانات و تجربه معلم بستگی دارد ولی گریز از آن جایز نیست باید دانش آموزان را برای آینده تربیت
کرد.

ریاضیاتی که امروزه در مدارس متداول است با ریاضیات صد سال پیش کاملا متفاوت می باشد.در واقع
پیش بینی وجود چنین ریاضیاتی در قرن گذشته امری ناممکن به نظر می رسید،همچنانکه چنین پیش
بینی ای برای صد سال آینده نیز محال می نماید.طی سالهای متمادی،تکنولوژی از راه های مختلف به
توسعه تفکر ریاضی پرداخته است. به عنوان مثال با مطالعه  و بررسی اثرات شدید و غیر قابل انکار
 تکنولوژی ابتدایی تر – قلم و کاغذ – بر آموزش و یادگیری ریاضی دیدیم که این تکنولوژی به ظاهر
ساده چه تاثیر ات عظیمی در با سواد کردن مردم به طور اعم و در ارتقاء یادگیری ریاضی به طور
اخص داشته است.تکنولوژی پیشرفته – ماشین حساب  و کامپیوتر –به طور طبیعی بسیاری از مباحث
ریاضی را به حاشیه سپرده و به جای آنها اجازه طرح مطالب جدید را می دهد.در اینجا سعی  در
پرداختن به نقش ماشین حساب به عنوان یکی از تکنولوژی های موجود در آموزش و یادگیری ریاضی 
می باشد.بااین حال استفاده از ماشین حساب ،همانند ورود هر نوع تکنولوژی جدید به صحنه اجتماع و
آموزش ،در ابتدا با مقاومت های شدیدی روبرو بوده و هست.

دلایل استفاده از ماشین حساب
امروزه تقریبا هر کسی در مرحله ای از زندگی با محاسبه سروکار دارد ودر اغلب اوقات،از ماشین
حساب در انجام آنها استفاده میکند.انبوه تحقیقات گوناگون نشان میدهند که در کلاس هایی که از ماشین
حساب استفاده می شود ،دانش آموزان دید بهتری نسبت به ریاضی دارند و در مقایسه با کلاس هایی که
از ماشین حساب استفاده نمی کنند علاقه بیشتری به ریاضی نشان داده ودر حل مساله جدی تر و مطمئن
تر هستند(هامبری و دسارت،1986)
علاوه بر نتایج موثر و مثبت ،دانش آموزانی که از ماشین حساب استفاده میکنند با انواع وسیعی از عقاید
جالب که در صورت عدم استفاده از ماشین حساب بدون توجه از آن گذر می کردند آشنا می شوند.
به عنوان مثال بچه ها می توانند از سنین پایین با اعداد اعشاری و اعداد منفی آشنا شوند.ون دوال به
چندین نمونه از مفاهیم ریاضی اشاره کرده است که با وجود ماشین حساب یادگیری آنها عمیق تر می
شود.مثلا برای دانش آموزان سال های دوم و سوم جالب است ببینند که حاصل تقسیم 2 بر 7 تمام صفحه
ماشین حساب را می پوشاند اما حاصل تقسیم 1245بر 5 فقط سه رقم استỊ
این یک نتیجه جالب است که بچه ها می توانند یاد بگیرند و کشف کنند.
دانش آموزان به سرعت یاد می گیرند که ماشین حساب خطا می کند و توانایی تخمین زدن مهم است، در
 نتیجه به ایجاد چنین توانایی هایی می پردازند و یا آنکه یاد می گیرند که در بسیاری اوقات انجام
 محاسبات ذهنی به مراتب راحت تر از فشار دادن تکمه های ماشین حساب می باشد.
فعالیت های یادگیری از این نوع از نتایج مثبت استفاده از ماشین حساب بدون آموزش مستقیم می باشد.

مزایای استفاده از ماشین حساب،کامپیوتر،نرم افزار
1 ) تسهیل امر محاسبات و رفع مشکل فراموش کردن قواعد و الگوریتم های فراوان محاسبه
2 )صرفه جویی در وقت و اطمینان از فعال بودن یاد گیرنده
3 )پوشش دادن مطالب بیشتر با مفاهیم ساده تر
4 )روبرو شدن با مسائل واقعی تر و متنوع
5 )خود آموزی ،کشف قواعد و ابراز حدسیه
6 )انجام تکالیف بیشتر و متنوع تر
7 )امکان ردیابی اشتباهات و تصحیح آنها
8 )امکان برگشت به عقب و یادگیری مفاهیم تفهیم نشده
9 )امکان ارزشیابی توسط معلم
10 )اصلاح و بهتر کردن برنامه ها



کی و کجا نباید از ماشین حساب استفاده کنیم؟
اگر هدف تدریس بخشی از ریاضی که انجام می دهیم، ایجاد مهارت های محاسباتی باشد،در آن صورت
استفاده از ماشین حساب برای کنترل نتایج محاسبات طولانی و یا تصحیح آنهاخطائی جدی خواهد
بود.چنین استفاده ای در مورد انجام محاسبات،پیام دو گانه ای به دانش آموز می دهد.از طرفی او را
وادار به انجام محاسبات می کند و از سوی دیگر زحمات او را زیر سوال می بردزیرا می بیند که با
فشار چند تکمه اصلا نیازی به ان همه اتلاف وقت نبوده و زحمت او را بی اجر می کند.چنین حرکاتی
دانش آموز را نسبت به عمل و هدف معلم بی اعتماد می کند.برای جلوگیری از این دوگانگی ها
،آموزشگران، برنامه ریزان و معلمان ریاضی باید برای تصمیم گیری درباره میزان نیاز به مهارت های
محاسباتی و ایجاد آن در دانش آموزان به بحث بنشینند.
برنامه ریزان درسی و آموزشی باید به دانش آموزان طی فعالیت های یادگیری مناسب بگویند که
محاسبات دستی بدیلی برای ماشین حساب هستند و نه آنکه ماشین حساب مویدی برای آنها.روش های
محاسباتی مختلف برای هدف های مختلف سودمند هستند و هر کدام ارزش و اعتبار خود را دارند.با این
حال ،بیشترین تاکید کتاب های درسی بر محاسبات دستی – قلم و کاغذ – می باشد و تا حد زیادی از
ایجاد توانایی های محاسبات ذهنی،تخمینی وتوسط ماشین حساب اجتناب شده است.

ملاحظات عملی در رابطه با استفاده از ماشین حساب
اگر باور داشته باشیم که زمان استفاده از ماشین حساب در تدریس ریاضی فرا رسیده است باید درباره ی
چگونگی تهیه ی ماشین حساب و انتخاب نوع آن نیز به تفکر بپردازیم.بسیاری معتقدند که یکی از عوامل
اصلی عدم حضور ماشین حساب در کتاب های درسی ،قیمت بالای آن و نبودن کارخانه ی تهیه کننده در
ایران است.با این حال بنظر می رسد که یکی از عوامل مهم آن علیرغم دلایل دیگر،عدم آشنایی جامعه ی
آموزشی با تکنولوژی – ماشین حساب – به عنوان یک وسیله ی یادگیری و نه فقط ابزار محاسباتی
است.طرز استفاده از ماشین حساب باید آموزش داده شود. حتی جای تکمه ها و کاربرد تک تک آنها نیاز
به آموزش دارند.
مشکل معلم در استفاده از تکنولوژی
فرض کنید که همه متقاعد شدیم باید در تدریس ریاضی از تکنولوژی نوین، یعنی انواع ماشین حسابها
،کامپیوترها و نرم افزار ها استفاده کنیم. آیا خود معلمین ما این وسایل را می شناسند؟با آنها کار کرده
اند؟با آنها آموزش دیده اند؟اصلا از قابلیتهای کامپیوتر اطلاع دارند
البته تمام معلمین نه. معلمین جوان که چند سالی از شروع کار آنها نمی گذرد شایدỊ
می خواهم از سایر معلمینی که با بیم و هراس به عصر تکنولوژی نزدیک می شوند واز آنهایی که
هنوزدر استفاده از تکنولوژی تردید دارند سوال کنم که:
آیا می توانید تحمل کنید که نه تنها یک نسل از دانش آموزان خود،بلکه همان طور که زمان پیش میرود،چندین نسل عقب باشید؟        
از شما می خواهم که در آموزش مصمم باشید ،تکنولوژی را به کلاس خود ببرید واز نتایج
آن بهره مند شوید.

جمع بندی و نتیجه گیری:
برنامه ریزان ،آموزشگران ،معلمان و متخصصان ریاضی وظیفه دارند که فعالیتهای یادگیری مناسبی را
برای دانش آموزان در مقاطع  مختلف تحصیلی در نظر بگیرند تا از طریق آنها ،ماشین حساب وسیله ای
برای ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری ریاضی بشود.

                                           


برچسب ها : ماشین حساب , تکنیک , کیفیت , کامپیوتر , محمود قاسمی ,
717
تاریخ : شنبه 14 تير 1393
نویسنده : حامد قاسمی
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
آمار سایت
  • کل مطالب : 1474
  • کل نظرات : 255
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 379
  • بازدید امروز : 2,528
  • باردید دیروز : 1,615
  • گوگل امروز : 236
  • گوگل دیروز : 147
  • بازدید هفته : 9,301
  • بازدید ماه : 63,380
  • بازدید سال : 194,160
  • بازدید کلی : 2,313,982
  • اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • عضویت سریع
  • نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
    کانال تلگرام ما : https://telegram.me/ghmrir